Kata Azimat

Kata Azimat
" Usaha itu Perlu, Doa itu Pembantu, Allah itu Penentu"... "Setiap Ilmu Yg Dipelajari perlu kepada Bimbingan Akal serta Panduan Iman Agar tidak tersasar dari Landasannya"... "Tiada tali yang paling erat selain tali silaturrahim, Tiada pintu yang pling kukuh selain pintu hati.., Tiada hutang yang pling berat selain hutang budi.., Tiada pemberian yang paling berharga selain memberi maaf"..."Allah sentiasa bersama hamba-hambaNya selagi hamba- hambanyaNya mengingatinya"... "Setiap Ujian Yang Datang Daripada Allah.., Pasti akan ada hikmahnya..,Terpulang pada diri untuk menilainya"... "The More We Learn..., The More We Know that We Are So Stupid.."......"Ukhuwah yang dibina di antara kita biarlah seperti seutas tasbih..,, ada awal.., tiada penghujungnya,,,,, dicipta untuk mengingati-Nya...dibahagi untuk cinta-Nya..,, dan diratib demi keredhaan-Nya..Ukhuwah itu umpama ikatan tasbih.. Butir-butir tasbih mewakili roh-roh yang terjalin, manakala ikatan tali tasbih mewakili ukhuwah tersebut.. Sekiranya ikatan tersebut tidak diketahui dan terputus.., maka bercerailah roh-roh tersebut dan menjadi jauh..;')

Thursday, January 13, 2011

Info Laknatullah!!!!..

SEJARAH YAHUDI di MADINAH

Sejarah memberikan kita fakta bahawa Nabi Muhammad S.A.W, satu-satunya pemimpin yang berjaya menyatupadukan masyarakat majmuk antara kaum Arab dan kaum Yahudi di Madinah.
Namun tugas itu sebenarnya bukan satu kisah kejayaan yang dicipta dalam masa sehari  atau sebulan tetapi sepanjang masa. Baginda sentiasa berusaha untuk menyatupadukan kedua-dua kaum itu supaya dapat hidup bersama dalam sebuah negara dan ia sangat sukar untuk dilakukan kerana setiap kaum itu mempunyai pelbagai karenah dan tabiat-tabiat yang sukar dikikis demi untuk  hidup bersatu. Tetapi dalam ruangan kali ini, mungkin kita perlu mengetahui dengan lebih jelas mengenai sejarah kedatangan Yahudi ke Yathrib atau Madinah.
Ini sebagaimana yang telah diceritakan oleh Mubarakfuri dalam buku Sirah Nabawiyyah yang menjadi sumber rujukan utama dalam ruangan ini. Mubarakfuri meletakkan kaum Yahudi Madinah sebagai kelompok kaum ketiga yang menetap di Bandar itu iaitu selepas kelompok bangsa Arab Muhajirin (penduduk Arab beragama Islam yang berhijrah dari Mekah) dan kelompok bangsa Arab Ansar (penduduk Arab, penduduk asal Yathrib).
Pada asalnya orang Yahudi datang atau berhijrah ke Hijaz atau Semenanjung  Arab semasa zaman penindasan oleh Asyria dan Rom dahulu kala. Pada hakikatnya mereka lebih tepat dikenali sebagai bangsa Ibrani dan setelah berada di Hijaz mereka mula melalui cara kehidupan seperti orang Arab dari aspek pakaian, bahasa dan peradaban.
Sehinggakan nama-nama kabilah dan individu mereka turut menggunakan bahasa Arab. Akhirnya mereka dapat menjalinkan hubungan perkahwinan dan persemendaan dengan bangsa Arab. Akan tetapi mereka sangat berpegang dengan keagungan sebagai bangsa yahudi yang menyebabkan mereka tetap sombong dan bangga terhadap diri mereka sendiri.  Mereka turut beranggapan bahawa bangsa mereka merupakan bangsa yang paling terbaik berbanding bangsa-bangsa yang ada di dalam bumi ini.  Begitulah antara fakta mengenai bangsa yahudi yang tidak pernah berubah dan akhirnya menjadi identiti bangsa itu sendiri.
Justeru itu, tidak semua budaya-budaya yang ada dalam bangsa ini menyerap ke dalam kehidupan seperti orang Arab secara total. Ini kerana mereka beranggapan bangsa Arab sebagai bangsa yang sangat lekeh sehingga mereka menggelarkan bangsa ini sebagai “masyarakat ummi” yang bererti primitif dan sangat ketinggalan. Malah lebih teruk lagi, mereka turut menganggap bahawa harta benda orang Arab adalah harus untuk mereka. Atau dengan perkataan yang lain ialah kesemua harta benda milik orang arab boleh dirampas sesuka hati atau boleh mendapatkannya dengan apa cara sekalipun. Ini sebagaimana yang telah diakui sebagaimana yang tercatat dalam Al-Quran yang bermaksud : “ Tidak ada dosanya kami menanggung dosa mengenai orang-orang yang ummi”  (Surah Ali Imran : 75)
Sebagaimana yang dipertahankan oleh Yahudi sehinga hari ini, bangsa Yahudi di tanah Arab ketika itu juga tidak mempunyai kemahuan atau minat untuk menyebarkan agama yang menjadi pegangan dan kepercayaan mereka selama ini.  Al Mubarakfuri juga menyatakan  paling besar bekalan agama yang bangsa itu miliki ialah al-Fa’il (sempena baik), ilmu hitam atau sihir, meniup tali, jampi mentera dan seumpamanya. Disebabkan itu, mereka beran mendabik dada bahawa merekalah bangsa yang paling memiliki ilmu, kemuliaan, kepimpinan, dan kerohanian yang tinggi.
Maka, atas sebab  itulah Yahudi sebagaimana hari ini adalah sebagai bangsa yang sangat mahir dalam soal pekerjaan dan kehidupan. Tetapi sebagaimana sejak zaman sebelum kedatangan Islam lagi, bangsa Yahudi diakui sangat mahir dalam soal pekerjaan terutamanya perniagaan dan kehidupan mereka yang lain-lainnya.
Mereka menguasai perniagaan terutamanya bijirin, kurma, minuman arak, dan tekstil atau pakaian. Mereka sangat giat melakukan perniagaan dengan mampu mengimport masuk pakaian, biji-bijian, dan arak selain mengeksport buah-buahan yang bermutu tinggi dari Yathrib.
Maka dalam dunia perniagaan, bangsa Yahudi akan mengambil keuntungan daripada para peniaga dan pembeli terutama dari bangsa Arab secara berlipat kali ganda sebagai satu cara penindasan dari sudut ekonomi. Bagi memburukkan lagi keadaan, bangsa Yahudi mempelopori dan menjuarai perniagaan bersasaskan riba.
Antara caranya, mereka memberikan kepada para pembesar Arab dengan pinjaman wang dan harta benda supaya para ketua terutamanya ketua-ketua kabilah Arab tersebut mendapat sanjungan, penghormatan, dan kemuliaan terutama di kalangan para pengikut.

Yahudi sebagai lintah darat



Yahudi dengan begitu pintar menghulurkan bantuan tanpa disedari semua itu merupakan taktik yang paling licik dan jahat bagi menjatuhkan para pemimpin Arab itu sendiri.
Ini kerana bangsa yahudi akan menjadikan tanah-tanah terutamanya ladang, kebun, tanah dan lain-lain kepentingan yang dimiliki oleh para pemimpin bangsa Arab itu sebagai cagaran. Semua itu akhirnya akan tergadai dan menjadi milik kepada bangsa penindas itu.
Yahudi di Tanah Arab turut terkenal dalam melakukan perancangan dan perencanaan untuk melakukan kerosakan yang bakal memberikan faedah yang besar kepada mereka kelak.
Ini boleh dilihat apabila bangsa Yahudi suka dan sentiasa berusaha untuk menanamkan rasa kebencian atau menghidupkan api permusuhan antara kabilah-kabilah Arab walaupun bangsa itu telah menjadi jiran terdekat malah “saudara” kepada mereka sendiri.
Maka, ini tidak menghairankan jika dalam kalangan bangsa-bangsa Arab itu sendiri sentiasa bergaduh, bertelagah dan berperang sesama sendiri tanpa ada kesudahannya. Bangsa yang tidak pernah senang dengan kelebihan orang lain ini kemudiannya akan duduk dengan seronoknya memerhatikan apa yang telah mereka lakukan terhadap bangsa Arab.
Benar, mereka dilihat sebegitu mulia kerana mudah menghulurkan  bantuan terutama pinjaman wang. Tetapi, tanpa disedari pinjaman wang itu adalah beserta bunga atau riba yang sangat tinggi untuk ditanggung. Hal ini menyebabkan dikalangan penduduk Arab tidak dapat mengelak daripada terus menerus berperang disebabkan keadaan hidup yang sempit. Dengan cara ini, bangsa Yahudi yang pada asalnya dahulu adalah pendatang ke tanah Arab mendapat dua faedah iaitu :  

~Dapat mempertahankan status keyahudian mereka 
     ~Dapat membiayai perniagaan riba dengan mengaut untung berlipat kali ganda serta memperoleh kekayaan yang banyak. begitulah bangsa Yahudi, walaupun mereka juga terdiri daripada pelbagai kabilah tetapi mereka tetap mempunyai matlamat dan agenda jahat yang tersembunyi.

Antara kabilah-kabilah yahudi yang terkenal di Madinah ialah :
   ~ Bani Qunaiqa ; dikatkan sekutu bagi Kabilah Khazraj (yang sentiasa mengapi-apikan permusuhan antara suku Khazraj dengan kelompok bangsa Arab besar yang lain, iaitu  suku Aus) Kampung halaman mereka terletak di dalam kawasan Madinah itu sendiri. 
   ~ Bani Nadir dan Bani Quraizah yang menjadi rakan sekutu pula kepada bangsa Arab dari suku Aus. Mereka dikatakan menetap di pinggir-pinggir kota Madinah.

Semoga Umat Islam diberikan kekuatan dan ketabahan dalam memerangi golongan Yahudi yang ada di bumi Allah ini.. InsyaAllah..

No comments:

Post a Comment