Kata Azimat

Kata Azimat
" Usaha itu Perlu, Doa itu Pembantu, Allah itu Penentu"... "Setiap Ilmu Yg Dipelajari perlu kepada Bimbingan Akal serta Panduan Iman Agar tidak tersasar dari Landasannya"... "Tiada tali yang paling erat selain tali silaturrahim, Tiada pintu yang pling kukuh selain pintu hati.., Tiada hutang yang pling berat selain hutang budi.., Tiada pemberian yang paling berharga selain memberi maaf"..."Allah sentiasa bersama hamba-hambaNya selagi hamba- hambanyaNya mengingatinya"... "Setiap Ujian Yang Datang Daripada Allah.., Pasti akan ada hikmahnya..,Terpulang pada diri untuk menilainya"... "The More We Learn..., The More We Know that We Are So Stupid.."......"Ukhuwah yang dibina di antara kita biarlah seperti seutas tasbih..,, ada awal.., tiada penghujungnya,,,,, dicipta untuk mengingati-Nya...dibahagi untuk cinta-Nya..,, dan diratib demi keredhaan-Nya..Ukhuwah itu umpama ikatan tasbih.. Butir-butir tasbih mewakili roh-roh yang terjalin, manakala ikatan tali tasbih mewakili ukhuwah tersebut.. Sekiranya ikatan tersebut tidak diketahui dan terputus.., maka bercerailah roh-roh tersebut dan menjadi jauh..;')

Wednesday, January 19, 2011

Info Perang Salib.

Perang Salib

Pengucapan Diri Ana.. :p

Pada kali ini saya akan cuba membawa sidang pembaca sekalian merenungi kembali mengenai peristiwa bersejarah yang amat bermakna sekali terutamanya terhadap umat Islam di dunia ini. Fakta-fakta sejarah yang akan saya jelaskan mengenai “Perang Salib” ini sememangnya saya ambil daripada sebuah buku agama yang sempat saya pinjam daripada seorang rakan saya yang turut sama menuntut di IPG Kampus Sultan Mizan, Besut, Terengganu. Buku tersebut memaparkan beberapa peristiwa mengenai sejarah-sejarah Islam yang telah berlaku sewaktu ketika dahulu. Pada hakikatnya, buku tersebut membuatkan saya mengalami sedikit kesukaran untuk memahaminya kerana kebanyakan bahasa yang digunakannya adalah menggunakan khidmat bahasa melayu kuno… Oleh itu, terlebih dahulu saya ingin memohon maaf sekiranya terdapat kesalahan bahasa atau percanggahan fakta dek kerana kelemahan saya memahami bahasa yang digunakan.

Pengenalan

Perang Salib adalah peperangan yang berlaku hasil daripada konflik atau penentangan antara orang-orang Islam dengan orang-orang Kristian untuk merebut kota Jerusalem. Sejak dari mula berkembangnya agama Islam lagi, umat Islam terpaksa menghadapi tentangan-tentangan yang hebat dari kerajaan Kristian Empayar Roman di Asia Kecil, Afrika dan Sepanyol. Perang Salib ini bukanlah sahaja peperangan-peperangan agama tetapi adalah akibat konflik antara Timur dan Barat. Untuk pengetahuan sidang pembaca sekalian, mengenai Perang Salib ini, bahawa sesungguhnya agama Kristian Latin di sebelah Barat telah meresap ke Timur dan hal ini telah mengakibatkan wujudnya dua perkara iaitu hubungan persahabatan dengan Gereja Greek dengan Timur dan hasil daripada itu, pihak Kristian telah mengisytiharkan permusuhan terhadap orang-orang Islam.
Ringkasnya unsur pertama dan paling penting dalam Perang Salib ini ialah kemasukan pengaruh barat ke Timur. Oleh itu, maka bertembunglah pengaruh-pengaruh tersebut dengan orang-orang Islam yang terdiri daripada beberapa mazhab iaitu (puak Turki Sunni dari Laut Hitam ke Laut Merah; Syiah dari Mesir di bawah Dinasti Fatimiyyah)

Sejak dari awal abad ke-7, orang-orang Islam telah mula meluaskan kekuatan mereka di Asia, Afrika dan Eropah. Mereka mula mengancam menakluki Istanbul (Constantinople) ibu negeri Empayar Byzantium. Akan tetapi, pada abad ke-11, melihat kekuatan Islam ini mulai merosot dan penganut Kristian kian bertambah kuat. Misalnya Pope Benedict VIII menyeru supaya orang-orang Kristian menakluki kawasan-kawasan yang dahulunya ditakluki oleh orang-orang Islam. Oleh itu, pengaruh-pengaruh Barat mulai berkembang ke Timur dan walaupun Islam mengalami kemerosotan, namun ia masih mempunyai kekuatan untuk mengahadapi cabaran-cabaran yang datang daripada pihak-pihak barat itu. Sebagai contohnya, Bangsa Turki yang pada mulanya baru sahaja mempertahankan agama Islam namun berjaya meresapi nilai-nilai murni keislaman ke dalam wilayah-wilayah Barat.


Sebab-sebab berlakunya Perang Salib.


Sekiranya ditinjau dengan lebih teliti, Perang Salib berlaku disebabkan oleh perkara-perkara yang bercampur-aduk dengan soal-soal agama, politik, ekonomi, perdagangan dan psikologi. Antara sebab tercetusnya Perang salib itu menurut buku yang sempat saya pelajari, ianya dapat digolongkan kepada beberapa faktor seperti yang berikut:

1) Kedudukan dan keadaan politik yang kucar-kacir dalam negara Islam dalam abad ke-11 yang telah menggalakkan pihak Barat untuk melancarkan serangan-serangan ke atas negara Islam. Sebelum meletusnya Perang Salib ini, Pihak Assabiah dan Saljuq berada pada peringkat yang paling lemah.

2) Jerusalem atau Baitul Muqaddis adalah tanah suci bagi orang-orang Islam, Yahudi dan Kristian.


3) Paderi Besar bagi Negara Kristian (Christendom) bercita-cita untuk menyatukan orang-orang Kristian yang telah berpecah-belah (Gereja Greek dan Rom) dan telah menggunakan Peperangan Salib sebagai unsur untuk menyatukan orang-orang Kristian.

4) Dengan berkembangnya pengaruh dan kekuasaan Islam, maka hampir keseluruhan aktiviti-aktiviti perdagangan di Laut Tengah berada dalam tangan orang-orang Islam. Pedagang-pedagang Itali dari wilayah Pisa, Venice dan Genoa telah gagal menyaingi kedudukan Islam ini dan mengalami kerugian yang besar. Oleh itu, mereka mengharapkan bahawa menerusi Perang Salib, maka mereka dapat mengambil alih perdagangan daripada tangan-tangan orang-orang islam.

5) Eropah pada masa itu menghadapi satu krisis yang besar iaitu feudalisme sedang dalam proses kehancuran dan akibat daripada itu, pembesar-pembesar feudal bertelingkah antara satu sama lain. Hasilnya rakyat-rakyat jelata memerlukan jalan keluar untuk mempergunakan tenaga mereka. Pope (Paderi Besar) cuba menggunakan tenaga mereka ini bagi kepentingan-kepentingan agama Kristian dan menghancurkan orang-orang Islam.


6) Kerana munculnya apa yang dikatakan fanatik keagamaan (religious fanatism). Ini diperkuatkan lagi dengan unsur-unsur lain, misalnya hasrat untuk menegakkan kerajaan-kerajaan baru serta mendapatkan sumber kekayaan dalam masa Perang Salib, pejuang-pejuang Kristian tidak dikenakan cukai-cukai dan ditambah pula dengan janji-janji bahawa akan terhapusnya dosa-dosa mereka serta akan mendapat jaminan syurga terhadap sesiapa yang gugur. Hal ini merupakan antara penyebab utama meningkatnya golongan-golongan yang menyertai Perang Salib.

7) Sesetengah pendapat mengatakan bahawa sebahagian besar golongan yang menyertai Perang Salib adalah semata-mata dengan tujuan pengembaraan, pengalaman dan bersuka-sukaan. Bagi rakyat jelata pula terutamanya daripada golongan bawahan yang begitu miskin, cuba untuk mencari jalan keluar bagi mendapatkan kepuasan.

8) Mereka juga menyertai Perang Salib kerana tertarik hati dengan cerita-cerita mengenai kemewahan-kemewahan penghidupan di Timur. Oleh itu, sikap tamak dan cita-cita yang berkobar-kobar telah menekankan atau membangkitkan lagi semangat mereka.

9) Sebab langsung (immediate) yang membawa kepada meletusnya Perang Salib itu antaranya ialah sebab politik. Kerajaan Islam di Asia Kecil dan situasi orang-orang Islam yang cuba menguasai Istanbul (Constantinople). Oleh itu, kejatuhan Istanbul telah mula terbayang, Maharaja Alexius Commenus telah memohon bantuan daripada Pope Urban II agar menyeru Raja-Raja Eropah supaya melancarkan peperangan agama (holy wars) terhadap orang-orang Islam. Sahutannya amat menggalakkan kerana ditambah dengan cerita-cerita mengenai penyeksaan-penyeksaan ke atas orang-orang Kristian oleh orang-orang Islam di Jerusalem (Baitul Muqaddis) yang pada waktu itu jatuh di tangan orang-orang Turki. Oleh itu, raja-raja yang inginkan nama dan menjaga maruah mereka telah menyahut seruan tersebut.

10) Sebab utama meetusnya Perang Salib pertama ialah seruan Pope Urba II kepada orang-orang Eropah untuk menyelamatkan Gereja yang suci daripada tangan orang-orang Islam. Oleh itu, anak-anak raja, pembesar-pembesar, pegawai-pegawai gereja, telah berkumpul di Perancis, di bawah arahan Godfrey dari Buillon, Badwin dan lain-lain. Mereka ini menggunakan lambing pangkah (+) dan oleh itu dipanggil Crusaders. Mereka mara menentang orang-orang Islam dari puak Turki Saljuq. Dalam Perang Salib Pertama ini, orang-orang Islam telah tewas dan menyebabkan banyak wilayah-wilayah telah ditakluk kembali oleh orang-orang Kristian.



Perlu ditegaskan di sini bahawa hasil daripada serangan-serangan ini, maka, banyaklah peperangan-peperangan lain yang telah meletus. Pada dasarnya di dalam Perang Salib ini ada 7 peperangan kesemuanya :

Perang Salib Pertama ….. (1096-1099M)
Perang Salib Kedua …… (1147-1099M)
Perang Salib Kedua …… (1189-1192M)
Perang Salib Ketiga …… (1189-1192M)
Perang Salib Keempat …… (1202-1204M)
Perang Salib Kelima …… (1218-1221M)
Perang Salib Keenam …...(1228-1229M)
Perang Salib Ketujuh ……(1240-1249M)

Jika ditinjau dengan teliti, di dalam peperangan-peperangan Salib ini, telah muncul beberapa orang panglima perang Islam yang terkenal dan yang paling terkemuka sekali iaitu Salehuuddin Al-Ayubi (1169-1193). Ada baiknya ditegaskan di sini bahawa walaupun pada mulanya orang-orang Islam telah ditewaskan namun di dalam peperangan selanjutnya mereka berjaya menebus kembali kekalahan-kekalahan mereka itu, dan berjaya memasuki wilayah-wilayah Kristian.

Pada keseluruhannya, peperangan-peperangan Salib antara orang-orang Kristian dengan Islam itu mempunyai beberapa kesan yang penting. Antaranya ialah:



Kesan-Kesan Perang Salib

Sekiranya diperhatikan zaman sejak meletusnya Perang Salib Pertama 1096 M hingga akhirnya 1249 M merupakan satu jangka masa yang amat panjang. Oleh itu, pertempuran yang lama antara Islam dan Kristian itu telah mengakibatkan kehilangan jiwa dan harta benda amat banyak nilainya pada kedua-dua belah pihak. Ia juga telah membawa kepada satu persefahaman antara orang-orang Islam dengan orang-orang Kristian kerana hubungan rapat (direct) telah wujud dalam masa peperangan Salib itu.

Ia juga telah memberi faedah dalam segi kebudayaan yakni berlakunya pertukaran kebudayaan. Perang Salib merupakan hubungan secara besar-besaran antara Timur dengan Barat. Oleh itu hubungan ini menyebabkan berkembangnya aktiviti intelektual Barat dan merupakan faktor tidak langsung kepada munculnya zaman Rennaisance di Eropah. Seni dan ilmu pengetahuan orang-orang Islam (Timur) telah meresap masuk ke dalam masyarakat Kristian misalnya institusi-institusi seperti hospital, tempat mandi umum dan cara-cara peperangan.

Perang Salib juga telah membawa kepada perkembangan perdagangan laut dan aktiviti-aktiviti perdagangan Laut Mediterranean. Mereka banyak mempelajari ilmu-ilmu baru daripada orang-orang Islam seperti penggunaan kompas pelayaran dan lain-lain lagi.

Dari segi pertanian, perusahaan dan perdagangan, Perang salib meberikan banyak kesan-kesan penting. Banyak benih-benih baru misalnya ragi, padi, limau, tembikai, telah mula ditanam di kawasan Mediterranean barat, dan orang-orang Perancis mengambil minat dalam aspek air wangi dari Arab dan India. Makanan-makanan baru misalnya yang mengandungi gula dan rempah-rempah amat digemari oleh mereka. Ini juga dapat dilihat dalam aspek pembinaan rumah-rumah bentuk timur yang mempunyai ruang-ruang yang luas.

Begitu juga mereka mula menyimpan janggut yang ditiru mereka daripada orang-orang Islam melalui perang Salib. Oleh itu, sebagai kesimpulannya, dapatlah saya rumuskan bahawa Perang Salib amat penting bukan sahaja dari aspek keagamaan malahan daripada aspek-aspek sosial, ekonomi, dan kebudayaan.

Semoga Allah memberi rahmat dan keampunan kepada mujahid-mujahid Islam yang telah gugur syahid sewaktu pertempuran pada suatu ketika dahulu dalam mempertahankan agama yang suci ini daripada anasir-anasir luar. Semoga roh-roh para suhada’ ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Amin….

4 comments:

  1. khusyuk aku baca artikel ni.. thumbs up! aku pun x tau selok belok perang salib ni selama nih.

    ReplyDelete
  2. Owh.. ye kew.., alhamdulillah..
    ak pown same gak cam k0!! x bape mngenali sngt pasal perang saliB nie.. Moge Allah kurniakn kite ilmu yg benar dan sohih..

    ReplyDelete
  3. dapat tambah ilmu mengenai peperangan salib nie..
    syukran

    ReplyDelete
  4. syifa : thnx coz sudi ziarah blog sy..., yup!! moge kite same2 dpt tmbhkn ilmu yg sedia ade.. hu3.. illal liq0!! :).. afwan..

    ReplyDelete