Kata Azimat

Kata Azimat
" Usaha itu Perlu, Doa itu Pembantu, Allah itu Penentu"... "Setiap Ilmu Yg Dipelajari perlu kepada Bimbingan Akal serta Panduan Iman Agar tidak tersasar dari Landasannya"... "Tiada tali yang paling erat selain tali silaturrahim, Tiada pintu yang pling kukuh selain pintu hati.., Tiada hutang yang pling berat selain hutang budi.., Tiada pemberian yang paling berharga selain memberi maaf"..."Allah sentiasa bersama hamba-hambaNya selagi hamba- hambanyaNya mengingatinya"... "Setiap Ujian Yang Datang Daripada Allah.., Pasti akan ada hikmahnya..,Terpulang pada diri untuk menilainya"... "The More We Learn..., The More We Know that We Are So Stupid.."......"Ukhuwah yang dibina di antara kita biarlah seperti seutas tasbih..,, ada awal.., tiada penghujungnya,,,,, dicipta untuk mengingati-Nya...dibahagi untuk cinta-Nya..,, dan diratib demi keredhaan-Nya..Ukhuwah itu umpama ikatan tasbih.. Butir-butir tasbih mewakili roh-roh yang terjalin, manakala ikatan tali tasbih mewakili ukhuwah tersebut.. Sekiranya ikatan tersebut tidak diketahui dan terputus.., maka bercerailah roh-roh tersebut dan menjadi jauh..;')

Tuesday, February 22, 2011

"Riwayat Hidup S.A.W"



Pengucapan Diri Ana :
Assalamualaikum w.b.t… pada kali ini saya akan kembali menyambung kisah kehidupan  Nabi Muhammad SAW dan mengenang kembali peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam jangka waktu sebelum, ketika dan selepas baginda menjadi nabi. Semoga dengan memperingati baginda SAW, maka umat Islam keseluruhannya akan lebih menghayati keindahan Islam serta mampu mengadaptasikan nilai-nilai islam yang syumul ke dalam setiap aspek kehidupan seharian. InsyaAllah.. (^_^)



KEHIDUPAN NABI MUHAMMAD SAW SELEPAS MEN JADI NABI
Ketika masih bayi, Muhammad dipelihara oleh ibu susuannya, Halimah Saadiah. Halimah mengasihi Nabi Muhammad lebih dari anaknya sendiri. Sejak Nabi Muhammad tinggal bersamanya, pintu rezeki Halimah sentiasa terbuka luas. Kehadiran Nabi Muhammad SAW membawa keberkatan kepada seluruh keluarga Halimah. Mereka tinggal di perkampungan Saad dan Nabi Muhammad berada di sana selama 2 tahun. Setelah sempurna tempoh itu, keluarga Halimah membawa Nabi Muhammad menemui ibunya. Halimah Saadiah merayu kepada bonda Nabi Muhammad agar mengizinkan baginda tinggal bersamanya lebih lama lagi. Permintaannya dikabulkan dan Nabi Muhammad kembali semula ke pangkuan Bani Saad.
Pada suatu hari, ketika baginda masih di bawah asuhan Halimah Saadiah di bawah Bani Saad, Nabi telah didatangi oleh dua orang mailaikat. Malaikat yang berkunjung itu diutuskan oleh Tuhan untuk membelah dada baginda SAW dan membersihkannya dari segala kekotoran hati atau tabiat buruk sebagai persiapan untuk menerima Risalah Ilahi di kemudian hari. Selama tinggal di perkampungan Bani Saad, Nabi Muhammad SAW memelihara kambing kepunyaan Halimah Saadiah bersama saudara sesusuannya.
Ketika baginda berumur enam tahun, bondanya membawanya  ke Madinah. Di sana mereka menziarahi saudara ayahnya dan turut berkesempatan untuk menziarahi ke makam ayahandanya, Abdullah bin Abdul Muttalib. Bagaimanapun, bondanya telah wafat semasa perjalanan ke Mekah dan telah dikebumikan di satu yang bernama Abwa’. Nabi Muhammad yang tidak sempat mengenali ayahandanya kini telah kehilangan pula ibu tempat bermanja. Baginda menjadi yatim piatu  dalam usia yang terlalu muda. Kematian kedua ibu bapanya merupakan ujian Allah SWT terhadap bakal pesuruhNya agar terdidik  dengan sifat tabah dan sabar.

Setelah kematian ibuya pula, Nabi tinggal bersama datuknya, Abdul Muttalib. Abdul Muttalib telah memelihara baginda dengan penuh rasa kasih-sayang. Namun, datuknya sempat memanjakan baginda hanya dalam tempoh dua tahun sahaja. Sekali lagi Nabi Muhammad kehilangan orang yang dikasihinya apabila Abdul Muttalib meninggal dunia. Menurut wasiat Abdul Muttalib semasa hayatnya, Muhammad hendaklah dipelihara oleh bapa saudaranya, Abu Talib setelah sepeninggalannya dari dunia. Keberkatan yang terdapat pada diri Muhammad, bakal utusan Allah itu telah mengubah corak kehidupan Abu Talib dan sesiapa sahaja yang mendampingi baginda. Seperti keluarga Halimah, keluarga Abu Talib yang menjadi miskin itu telah menjadi senang.
Abu Talib adalah seorang peniaga. Pada suatu hari, dia merancang untuk ke Syam dan berniaga di sana. Abu Talib membawa Nabi Muhammad SAW yang berumur sembilan tahun bersama kafilah dagangannya. Setibanya di Kota Busra, mereka menemui seorang Rahib Nasrani bernama Buhaira yang gemar menyediakan jamuan untuk setiap kafilah yang melalui kawasannya. Rahib tersebut menyambut kedataangan kafilah Abu Talib dengan cara yang luar biasa. Rahib itu mengambil kesempatan untuk berkenalan dengan Nabi Muhammad. Beliau melihat tanda-tanda kenabian Muhammad. Beliau melihat tanda-tanda kenabian pada kanak-kanak yang bernama Muhammad itu berdasarkan maklumat yang diperoleh dari kitab Injil.

Beliau yakin bahawa baginda baginda adalah nabi terakhir dari segala nabi yang diutuskan kepada umat manusia yang ditunggu-tunggu itu. Rahib itu berkata kepada Abu Talib, “Bawalah pulang anak saudaramu itu (Muhammad). Jangan sampai anak kecil itu ditemui oleh orang-orang Yahudi agar beliau tidak dibunuh. Anak kecil kecil itu kelak itu kelak akan menjadi Nabi Akhir Zaman”. Apabila Abu Talib mendengar ucapan ikhlas Rahib itu, beliau segera membawa Nabi Muhammad pulang ke Mekah untuk mengelakkan dari berlaku hal-hal yang tidak diingini.

Nabi Muhammad dan semua para rasul dilengkapi dengan sifat-sifat terpuji dan mereka terpelihara dari melakukan dosa (maksum). Mereka adalah sebaik-baik manusia dari kalangan kaumnya. Sejak kecil lagi Allah telah memelihara segala kelakuan Nabi Muhammad dari perbuatan-perbuatan yang boleh menjatuhkan maruah dan merosakkan peribadinya. Di kalangan masyarakatnya, baginda dikenali sebagai “Al-Amin” iaitu orang yang tidak berdusta dan boleh dipercayai. Baginda suka menolong orang yang lemah, sering menyampaikan hajat orang lain dan sentiasa menghormati tetamu. Baginda sentiasa terlatih dengan kehidupan yang serba sederhana dan mencari rezeki hasil daripada titik peluhnya sendiri. Sehingga di zaman remajanya, baginda pernah mengambil upah mengembala kambing milik orang-orang Quraisy. Pekerjaan ini mendidik baginda agar bertanggungjawab, mengasihani golongan yang lemah dan bersabar menghadapi ragam kehidupan.

Nabi Muhammad telah berkahwin pada ketika umurnya dua puluh lima tahun dengan Siti Khadijah Binti Khuwalid. Siti Khadijah adalah wanita ternama yang mempunyai kedudukan tinggi di tengah-tengah masyarkat Quraisy. Siti Khadijah merupakan bekas isteri seorang pemuda bangsa Quraisy yang bernama Abu Hala. Sewaktu berkahwin dengan Nabi Muhammad SAW, Siti Khadijah berusia empat puluh tahun. Sebagai wanita hartawan yang suka berdagang, Siti Khadijah sering mengirim orang-orang kepercayaannya untuk memperniagakan barangbaran perniagaannya di Syam. Pada awalnya, Siti Khadijah telah mendengar tentang keperibadian Nabi yang terkenal dengan sifat jujur dan amanahnya, jadi beliau tertarik dan ingin menjadikan Muhammad SAW untuk menguruskan perniagaan bersama Maisara ke Syam. Maisara sangat takjub dengan keluhuran dan ketinggian budi pekerti yang dipamerkan ole Nabi SAW, lantas menceritakan kepada Siti Khadijah. Dari berita yang disampaikan ini, maka Siti Khadijah kemudiannya berkenan untuk mempersuamikannya.
Sebelum itu, telah ramai para hartawan bangsa Quraisy datang meminang Siti Khadijah tetapi ditolak. Siti Khadijah kemudiannya menghantar wakilnya menemui Abu Talib untuk menyatakan hasratnya itu. Abu Talib segera memanjangkan perkhabaran itu kepada Nabi Muhammad dan baginda menyuarakan persetujuannya. Lalu, Abu Talib pun menghantar rombongan peminangan baginda Nabi Muhammad Saw dan akhirnya terbinalah sebuah ikatan perkahwinan antara Nabi Muhammad SAW dan Siti Khadijah. Mereka kemudiannya hidup bahagia dan  berkat daripada perkahwinan tersebut,  Allah telah mengurniakan mereka sebanyak enam cahaya mata.

Semoga kecintaan kita terhadap Nabi Muhammad SAW akan dapat kita tingkatkan dari semasa ke semasa serta mampu mengatasi cinta kita terhadap mahluk-mahluk Allah yang ada di dunia fana ini.. InsyaAllah... (>_<)

No comments:

Post a Comment