Kata Azimat

Kata Azimat
" Usaha itu Perlu, Doa itu Pembantu, Allah itu Penentu"... "Setiap Ilmu Yg Dipelajari perlu kepada Bimbingan Akal serta Panduan Iman Agar tidak tersasar dari Landasannya"... "Tiada tali yang paling erat selain tali silaturrahim, Tiada pintu yang pling kukuh selain pintu hati.., Tiada hutang yang pling berat selain hutang budi.., Tiada pemberian yang paling berharga selain memberi maaf"..."Allah sentiasa bersama hamba-hambaNya selagi hamba- hambanyaNya mengingatinya"... "Setiap Ujian Yang Datang Daripada Allah.., Pasti akan ada hikmahnya..,Terpulang pada diri untuk menilainya"... "The More We Learn..., The More We Know that We Are So Stupid.."......"Ukhuwah yang dibina di antara kita biarlah seperti seutas tasbih..,, ada awal.., tiada penghujungnya,,,,, dicipta untuk mengingati-Nya...dibahagi untuk cinta-Nya..,, dan diratib demi keredhaan-Nya..Ukhuwah itu umpama ikatan tasbih.. Butir-butir tasbih mewakili roh-roh yang terjalin, manakala ikatan tali tasbih mewakili ukhuwah tersebut.. Sekiranya ikatan tersebut tidak diketahui dan terputus.., maka bercerailah roh-roh tersebut dan menjadi jauh..;')

Monday, January 17, 2011

Siri Teladan Insan Pilihan


Ahlak Rasulullah SAW.

Pada kali ini saya akan cuba membawa sidang pembaca sekalian bersama-sama dengan diri ini mempelajari dengan lebih mendalam mengenai kisah kehidupan Junjungan Besar nabi kita iaitu Muhammad SAW dalam aspek ahlak. Sepertimana yang kita semua sedia maklum, sirah kehidupan baginda bersinar dengan kilauan ahlak baginda sendiri. Baginda yang diutuskan ke alam ini sebagai penyempurna budi pekerti yang mulia adalah insan teladan utama yang perlu kita contohi dalam menuju kecemerlangan hidup di dunia dan di akhirat. Justeru, punca utama masalah yang melanda manusia pada hari ini khususnya umat Islam adalah kerana mereka tidak bercermin dengan ajaran yang dibawa oleh Rasulullah SAW, sedangkan baginda meninggalkan dua perkara yang menjamin umatnya daripada mengalami kesesatan iaitu dengan berpandukan Al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW itu sendiri.
Kecintaan kepada Rasulullah SAW dan mengamalkan segala ajaran Islam yang dibawa oleh baginda sewajarnya desemai dalam kehidupan insan sejak daripada kecil lagi supaya mereka dewasa bersama-sama nilai-nilai ahlak yang mulia. Ahlak amat penting sebagai pemangkin kepada kebahagiaan serta kejayaan kehidupan seseorang sekaligus dapat dijadikan benteng dalam menghadapi pelbagai cabaran dan ancaman dari luar.
Pengertian Ahlak
Berasal daripada perkataan Arab yang bererti budi pekerti, perangai, tingkah laku atau tabiat dan adat kebiasaan. Ahlak yang baik umpamanya ialah benar, amanah, menepati janji, sabar, pemaaf dan pemurah. Peribadi Rasulullah SAW adalah contoh yang paling syumul untuk dijadikan teladan dalam membentuk peribadi masing-masing. Begitu juga peribadi para sahabat baginda sendiri seperti yang dipamerkan oleh Saidina Abu Bakar yang memiliki perwatakan As-Sidiq (Benar), Saidina Umar Al-Khatab (Berani), dan para sahabat lain. Antara hadith yang membicarakan soal ahlak ialah :
“Sesungguhnya aku (Muhammad) diutuskan untuk menyempurnakan ahlak yang terpuji”. (Riwayat Ahmad, hakim, Baihaqi dari Abu Hurairah).
Dalam hadith lain pula baginda ada bersabda :
“Tidak ada sesuatu dalam neraca timbangan yang lebih berat daripada timbangan keindahan budi”. (Riwayat Tarmizi).
Ciri-Ciri Ahlak Islamiah
Pusat atau asas ahlak Islamiah itu adalah ketakwaan kepada Allah SWT yang dibimbing melalui sumbernya yang agung iaitu Al-Quran. Ketakwaan mengandungi pengerian taat kepada Allah dan ingin mendapatkan keredhaan daripadaNya. Ia juga membawa pengertian takut, yakni takut terhadap azab atau seksaan daripada sang pencipta iaitu Allah SWT. Takwa menjadi asas yang kuat dan tidak mudah berubah sama sekali. Orang yang benar-benar berahlak dengan menjadikan Islam sebagai sumber ahlak, akan menjadi seorang yang dermawan, berani, adil, jujur, dapat dipercayai, setia, berkasih-sayang dan dapat menjauhkan diri daripada sifat-sifat mazmumah yang lain. Sebagaimana firman Allah yang bermaksud :
 (yaitu) orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar dan perbuatan keji yang selain dari kesalahan-kesalahan kecil. Sesungguhnya Tuhanmu Maha luas ampunanNya. dan dia lebih mengetahui (tentang keadaan)mu ketika dia menjadikan kamu dari tanah dan ketika kamu masih janin dalam perut ibumu; Maka janganlah kamu mengatakan dirimu suci. dialah yang paling mengetahui tentang orang yang bertakwa. (Surah An-Najm :32)
Di samping itu, ahlak Islamiah mewajibkan umatnya mematuhi segala tuntutan yang digariskan oleh Allah SWT. Dengan demikian, keperibadian umat Islam sesuai dengan corak dan warna yang dipandukan oleh Al-Quran sehingga mampu menjadi umat yang bersatu-padu dan dapat hidup dengan tenang dan aman di bumi Allah ini.
Pandangan Sarjana Barat ke atas Ahlak Rasulullah SAW.
Ahlak Rasulullah SAW turut dikagumi oleh para pemikir dan sarjana Barat seperti Arthur Glyn Leonard,. Sarjana barat ini mengatakan, “Untuk mengerti Muhammad atau jiwa Islam dengan sempurna, harus lebih tahu dahulu bahawa Muhammad bukan hanya pengembara biasa yang menghabiskan umur melainkan seorang yang paling setia, jujur, dan bersungguh-sungguh dari setiap masa dan zaman”.
Manakala A.C Bonquet di dalam Comparative Religion menyatakan bahawa, “Muhammad berhasil memajukan umatnya dan mengembangkan ke seluruh wilayah Timur Tengah, idaman siasah dan sosial yang lebih luas, lebih segar, dan lebih matang daripada Byzantine. Ia menjauhi kemewahan, ia hidup dengan prinsip hemat, dan menjauhi ketamakan. Ia terkenal dengan tindakan-tindakannya yang sederhana. Ia melakukan tugas kemanusiaan dengan tangannya sendiri”.
Sikap rasulullah SAW ke atas dunia
 
Zuhud
Baginda tidak berhasrat kepada sesuatu yang harus, padahal adanya kesanggupan memperolehinya atau mengerjakannya, melatih diri dan membersihkannya. Baginda mendahulukan kepentingan orang mengatasi kepentingan peribadinya sendiri. Dengan sifat baginda ini, baginda mendidik para pengikutnya berahlak mulia seperti baginda. Baginda mengajar para sahabatnya agar tidak tunduk terhadap pujukan hawa nafsunya dan mengutamakan orang lain daripada diri mereka sendiri seperti Abu Bakar, umar, Ali,  daripada kalangan sahabat mahupun pemimpin yang lain.
 Tarmizi meriwayatkan daripada Abdullah bin Syakhkhair r.a, “saya mendatangi Rasulullah SAW yang sedang mengerjakan solat, dari perut baginda terdengar seoperti bunyi air yang sedang mendidih kerana menangis”
Pernah juga sewaktu ketika Umar al-Khattab melihat Rasulullah SAW berbaring di atas padang pasir berdebu, sehingga meninggalkan bekas di rusuk baginda. Mengalir air mata Umar melihatnya. Rasulullah SAW bertanya : “ Ada apa hai Umar?”, maka Umar menjawab : “ Wahai rasulullah SAW, engkau adalah manusia pilihan Allah, sedangkan Kisra dan Kaisar begitu mewah kehidupan keduanya”. Mendengar jawapan Umar itu, Rasulullah SAW merah padam mukanya lalu berkata, “ Apakah engkau dalam kerugian wahai Umar? Mereka auatu kaum yang disegerakan kepada mereka kemewahan hidup mereka di dunia ini”. Baginda juga pernah bersabda , Ya Allah, jadikanlah rezeki keluarga Muhammad sekadar cukup untuk dimakan.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Rumah
Rasulullah SAW  menolak kekayaan kerana baginda tidak mahu umatnya mencontohi perbuatannya dengan mengambil kekayaan untuk peribadi dan duniawi. Sekalipun baginda dapat apa yang dihajatinya, baginda tetap mahu hidup sebagai hamba. Itulah sikap pemimpin sejati yang mana rumahnya betul-betul ibarat rumah seorang hamba dan bercirikan sempit, berbumbung rendah, dibuat daripada tanah dan pintunya daripada kain guni.
Tempat Tidur
Alas tidur Rasulullah SAW cumalah anyaman tikar daun kurma, apabila baginda bangun daripada tidurnya, maka berbekas-bekas urat-urat daun anyaman pada badan baginda yang mulia itu. Kebesaran baginda sebagai pemimpin dunia tidak menghalangnya hidup sebagai hamba yang lemah.
Makanan dan minuman
Baginda juga sering berlapar sehingga perutnya pernah dilapik dengan batu bagi menahan kelaparan dan makanan yang ada kebanyakannya diberikan kepada orang lain. Baginda makan hanya apabila lapar dan berhenti apabila kenyang. Makanan baginda kebiasaanya hanyalah susu, air dan kurma. Sekiranya makanan tersebut berlebihan, baginda tidak akan sesekali membuangnya kerana dek sukapnya yang sentiasa bersyukur dan saying akan nikmat kurniaan Allah SWT. Hidup baginda boleh diibaratkan seperti kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang. Baginda juga sentiasa mengamalkan budaya makan secara berjemaah.
Pakaian
Rasulullah SAW cuma ada sedikit pakaian, itu pun jenis pakaian orang susah dan murah. Sesekali baginda memakai juga pakaian mahal yang dihadiahkan orang bukan hasil usahanya sendiri. Baginda memakainya kerana menghormati pemberian hadiah daripada orang tetapi lazimnya pakaian yang cantik, kemas dan bersih serta wangi itu adalah jenis pakaian murah.
Kenderaan
Sebagai hamba, baginda tidak merasa jijik untuk menaiki himar (keldai),tetapi juga berkuda dan naik unta sesuai dengan keperluan perjalanan. Tetapi keperluan perhubungan yang jauh serta peruntukan-peruntukan perjuangan memang memerlukan kenderaan yang agak canggih. Misalnya baginda menunggang kuda Sambrani, seekor kuda yang dihadiahkan kepada baginda.
Harta Benda dan wang
Rasulullah SAW asalnya seorang yang kaya dan berada kerana mewarisi kekayaan isterinya Siti Khadijah. Walau bagaimanapun, sewaktu wafat, baginda tidak meninggalkan apa-apa harta dan wang. Ertinya hidup bukan untuk mengejar kekayaan harta benda dan wang yang mana semuanya dikorbankan untuk jihad fisabilillah sebagai sumber pembangunan ummah.
Begitulah antara sikap Rasulullah SAW ke atas dunia yang dapat saya coretkan bersumberkan daripada sebuah buku rujukan yang dipinjam dari Surau Al-Firadus, IPG Kampus Sultan Mizan. Di sini dapatlah saya rumuskan bahawa baginda SAW seolah-olah tidak hirau atau tidak mempedulikan sangat berkenaan urusan yang berkaitan dengan dunianya. Tetapi untuk akhirat, baginda sangat serius melaksanakan segala tanggungjawab yang dipikulnya.
Semoga kita semua dapat mengadaptasikan segala sikap-sikap terpuji yang telah dipamerkan oleh Junjungan Besar Nabi kita Muhammad SAW ke dalam kehidupan seharian kita... InsyaAllah

1 comment:

  1. ade sape2 ag yg suDi brkongsi kisah2 ahlak nabi kite.. sile2 r ke cnie.. ~sharing Is Caring deh!!!

    ReplyDelete