Kata Azimat

Kata Azimat
" Usaha itu Perlu, Doa itu Pembantu, Allah itu Penentu"... "Setiap Ilmu Yg Dipelajari perlu kepada Bimbingan Akal serta Panduan Iman Agar tidak tersasar dari Landasannya"... "Tiada tali yang paling erat selain tali silaturrahim, Tiada pintu yang pling kukuh selain pintu hati.., Tiada hutang yang pling berat selain hutang budi.., Tiada pemberian yang paling berharga selain memberi maaf"..."Allah sentiasa bersama hamba-hambaNya selagi hamba- hambanyaNya mengingatinya"... "Setiap Ujian Yang Datang Daripada Allah.., Pasti akan ada hikmahnya..,Terpulang pada diri untuk menilainya"... "The More We Learn..., The More We Know that We Are So Stupid.."......"Ukhuwah yang dibina di antara kita biarlah seperti seutas tasbih..,, ada awal.., tiada penghujungnya,,,,, dicipta untuk mengingati-Nya...dibahagi untuk cinta-Nya..,, dan diratib demi keredhaan-Nya..Ukhuwah itu umpama ikatan tasbih.. Butir-butir tasbih mewakili roh-roh yang terjalin, manakala ikatan tali tasbih mewakili ukhuwah tersebut.. Sekiranya ikatan tersebut tidak diketahui dan terputus.., maka bercerailah roh-roh tersebut dan menjadi jauh..;')

Sunday, February 13, 2011

"Muhammad Tercinta"


Pengucapan Diri Ana :

Assalamualaikum… pada kali ini kita akan bersama-sama menyingkap kembali sejarah kelahiran Nabi Muhammad SAW dan mengenang kembali peristiwa-peristiwa bermakna yang menyusul seiring dengan kelahiran baginda ke dunia ini. Secara kebetulan pula, pada keesokan harinya kita (umat Islam) keseluruhannya akan menyambut sambutan yang paling dinanti-nantikan iaitu “Maulidur Rasul”. Sambutan ini amat penting bagi memperingati ulang tahun kelahiran insan yang amat-amat kita kasihi, cintai dan rindui merangkap kekasih Ilahi iaitu Muhammad SAW. Semoga dengan memperingati baginda SAW, maka umat Islam keseluruhannya akan lebih menghayati keindahan Islam serta mampu mengadaptasikan nilai-nilai islam yang syumul ke dalam setiap aspek kehidupan seharian. InsyaAllah.. (^_^)


Kelahiran Nabi Muhammad SAW

Telah menjadi kebiasaan bagi masyarakat di Jazirah Arab, mereka sememangnya akan bertumpu di kawasan yang mudah didapati air. Sebagai sebuah tempat kafilah-kafilah dagangan, Mekah sering dikunjungi untuk mendapatkan bekalan air daripada telaga zamzam. Penduduk Mekah semakin bertambah dan akhirnya ia muncullah sebagai sebuah kota yang masyhur. Mekah menjadi pusat perdagangan dan mencapai kemajuan yang tinggi. Penduduknya hidup mewah dan sering berfoya-foya.

Ketika itu, Mekah ditadbir oleh suku Jurhum dari keturunan Nabi Ismail a.s. Kemakmuran dan kemajuan Kota Mekah menimbulkan rasa iri hati kepada bangsa-bangsa lain. Bangsa Amalekit dan kabilah Khuzaah berusaha merebut kekuasaan di Kota Mekah. Mereka berjaya menyingkirkan suku Jurhum dan mengambil alih pentadbiran di Mekah.
Kedudukan keturunan Nabi Ismail a.s dan suku Jurhum semakin lemah. Mereka keluar dari kota Mekah di bawah pimpinan Muzaz Bin Amr bin Harith. Sebelum meninggalkan Kota Mekah, Muzaz menanam dua buah pangkal pelana emas dan sebilah pedang di dasar telaga air zamzam dengan tujuan menjadikannya sebagai tanda apabila telaga zamzam itu ingin digali semula.

Mekah berada di bawah penguasaan kabilah Khuzaah untuk jangka waktu yang lama. Qusai bin Kilab, moyang nabi Muhammad SAW yang berasal dari suku Jurhum merupakan orang yang sangat berpengaruh di Kota Mekah dan mempunyai pengikut yang ramai. Berbekalkan dengan sokongan padu daripada penduduk Mekah, beliau menerajui pimpinan Kota Mekah dan berjaya menewaskan kabilah Khuzaah. Kunci Kaabah diserahkan kepadanya dan penduduk Mekah menghormatinya sebagai ketua pemimpin. Pada zaman pemerintahan Qusai, Mekah semakin pesat berkembang hingga menjadi sebuah kota yang teratur dan maju.


Qusai mempunyai dua orang anak lelaki iaitu Abdul Dar dan Abdul Manaf. Keturunan Abdul dar mewarisi tugas ayahnya dengan memegang kunci Kaabah dan bertindak sebagai pemimpin Di Mekah. Keturunan Abdul Manaf iaitu Hisyam, Abdul Syams, Mutalib dan Naufal berhasrat untuk turut serta mentadbir Kota Mekah. Perselisihan terjadi antara keturunan Abdul Dar dan Abdul Manaf. Akhirnya mereka mencapai kata sepakat untuk membahagikan tugas pentadbiran Kota Mekah. Keluarga Abdul Manaf diberi tugas menyediakan minuman (saqoyah) dan makanan (rifadah) kepada para tetamu yang mengunjungi Baitullah untuk mengerjakan ibadat haji. Keluarga Abdul Dar yang memegang kuci Kaabah telah ditugaskan menyediakan panji-panji perang dalam menyeliakan perhimpunan-perhimpunan. Keadaan ini berterusan sehinggalah kedatangan Islam ke Kota Mekah.

Abdul Muttalib menggantikan tugas Hasyim sebagai penyelia makanan dan minuman bagi jemaah haji. Sebagai seorang tokoh pemimpin yang berwibawa, beliau sangat disanjung tinggi lebih daripada datuknya, Qusai. Abdul Mutalib mempunyai sepuluh orang anak lelaki., dan berjanji akan mengorbankan seorang daripada anaknya untuk menunaikan nazarnya dengan cara melalui proses undian. Maka, hendak diringkaskan cerita, undian telah dijalankan dan mengikut daripada keputusannya, Abdullah yang patut disembelih. Abdul Muttalib meminta nasihat daripada pendeta wanita di Yathrib untuk menebus nyawa Abdullah. Menurut saranan pendeta itu, Abdul Muttalib mestilah mengorbankan seratus seekor unta sebagai tebusan bagi nyawa anak bongsunya itu.


Tidak lama kemudian, Abdullah telah dijodohkan dengan Aminah binti Wahab. Beberapa bulan selepas perkahwinannya, Abdullah mengikut kafilah dagang yang berniaga di Syam. Sekembalinya dari Syam, Abdullah singgah di Yathrib brtujuan untuk menziarahi saudara ibunya. Sewaktu persiapan pulang ke Mekah sedang diuruskan, Abdullah telah jatuh sakit secara tiba-tiba. Kafilah dagang kembali ke Mekah dan meninggalkan Abdullah yang dirawat di Madinah. Abdul Mutalib menerima berita keuzuran Abdullah dengan perasaan yang cemas. Dia mengarahkan anak sulungnya Harith, menjemput Abdullah. Bagaimanapun kedatangan Harith terlewat kerana Abdullah telah pun meninggal dunia sebelum sempat ia menemuinya. Abdullah telah dikebumikan oleh sanak saudaranya di Madinah.

Aminah yang sedang mengandung enam bulan berasa sangat sedih apabila mendengarkan berita kematian suaminya, Abdullah. Bayi yang akan dilahirkan sudah tentu tidak akan berpeluang melihat wajah ayahnya. Jiwa Abdul Muttalib juga terseksa dengan kematian Abdullah, anak yang paling disayanginya. Beliau juga pernah mengorbankan seratus ekor unta semata-mata mahu menebus nyawa seseorang apabila sampai waktu ajalnya.

Abdullah meninggalkan lima ekor unta, beberapa ekor kambing dan seorang hamba perempuan bernama Ummu Aiman. Aminah tinggal di rumah mertuanya Abdul Muttalib. Ketika itu, Aminah masih menunggu saat kelahiran bayinya, bayi yang akan membawa rahmat untuk sekalian alam ini. Abdul Muttalib pula lebih banyak menghabiskan masa di Ka’bah daripada di rumahnya. 


Pada suatu hari, beliau bermimpi tentang telaga zamzam yang telah ditimbus oleh Muzaz pada suatu ketika dahulu. Usaha mencari telaga zamzam telah dijalankan dan akhirnya beliau berjaya menemuinya. Dengan penemuan telaga zamzam itu, semangat kerja Abdul Muttalib semakin tinggi dan kedudukannya di tengah-tengah masyarakat Mekah semakin kukuh. Pelana emas dan pedang yang ditanam oleh Muzaz suatu ketika dahulu digunakan untuk menghiasi Ka’bah. Pelana emas dan pedang yang ditanam oleh Muzaz didasar telaga zamzam itu digunakan untuk menghiasi Ka’bah.
Pada hari Isnin tanggal 12 Rabiulawal bersamaan 20 April 571 Masihi, bayi yang dikandung oleh Aminah selamat dilahirkan. Tanpa rasa sakit, Aminah telah selamat melahirkan seorang bayi yang sihat dan cemerlang wajahnya. Berita gembira itu segera dikhabarkan kepada Abdul Muttalib yang sedang berada di Ka’bah. Abdul Mutalib sungguh gembira menerima kehadiran seorang cucu lelaki hasil zuriat anak kesayangannya.

Beliau bergegas pulang untuk melihat cucunya. Bayi suci it terus didukung dan dibawa ke Ka’bah. Dengan penuh rasa kesyukuran Abdul Mutalib berkata : “Aku namakan engkau dengan nama Muhammad yang bererti ‘terpuji’. Sebelum itu, nama Muhammad tidak pernah digunakan oleh sesiapa pun. Abdul Muttalib menunjukkan cucunya kepada orang ramai dan mengumumkan namanya. Seterusnya Abdul Muttalib berkata, “Aku ingin Muhammad menjadi orang yang terpuji di sisi Tuhan langit dan bumi”. Pada hari ketujuh selepas kelahiran Muhammad, Abdul Mutalib telah mengorbankan seekor unta dan menjamu para pemimpin Quraisy.


Tidak lama selepas itu, Muhammad diserahkan kepada Halimah Sa’diah daripada keluarga Bani Saad untuk disusui. Adalah menjadi suatu adat bagi golongan bangsawan Quraisy menyerahkan anak yang baru dilahirkan kepada wanita kampung untuk disusui supaya anak itu tahan lasak serta mampu menempuh segala rintangan alam. Keadaan penghidupan di kampung juga tampak lebih sesuai untuk pertumbuhan anak kecil dan bahasa yang digunakan adalah lebih fasih. Semenjak itu, Muhammad tinggal bersama ibu susunya Halimah Sa’diah dan dan diasuh oleh Sayima, saudara susuannya.

Pada tahun kelahiran Muhammad, Abrahah dan tenteranya menuju ke Mekah dengan niat jahatnya hendak meruntuhkan Ka’bah. Abrahah adalah seorang Nasrani dari Habsyah dan dia telah berjaya mendirikan sebuah kerajaan di Yaman. Abrahah mendapati orang-orang Arab dari seluruh jazirah Arab berhimpun di Mekah pada setiap tahun untuk mengunjungi Kaabah. Dengan niat mahu menyaingi kehebatan Kaabah, Abrahah telah membina sebuah gereja besar dan indah di Sanaa, ibu Kota Yaman. Dia berharap langkah ini dapat mengalihkan tumpuan bangsa Arab dari Kaabah ke gereja yang dibinanya, ‘Al-Qalish’. 

Malangnya percubaan itu bukan sahaja tidak berjaya, malahan orang-orang Arab semakin ramai mengunjungi Ka’bah yang dibina oleh Nabi Allah Ibrahim a.s. Akhirnya Abrahah mengambil keputusan untuk membawa bala tenteranya yang bergajah untuk meruntuhkan Ka’bah dengan harapan orang-orang Arab tidak akan ke Mekah lagi sekiranya Ka’bah telah musnah.

Bagaimanapun sewaktu dalam perjalanan mereka menuju ke Mekah, terdapat beberapa kabilah Arab yang cuba menghalang kemaraan tentera Abrahah tetapi tidak berjaya. Masyarakat Arab sangat menyanjung tinggi Kaabah yang mulia tetapi mereka masih tidak mampu menghalang pasukan tentera Abrahah yang gagah itu. Masyarakat Arab yakin Ka’bah mempunyai kedudukan yang tinggi di sisi Allah. Mereka terdidik sejak kecil supaya memuliakan rumah Allah itu. Kini, mereka tidak ada jalan lain umtuk menyelamatkan Kaabah kecuali berserah sahaja kepada Allah.


Apabila pasukan tentera bergajah pimpinan Abrahah telah hampir di kota Mekah, mereka bersiap sedia hendak menggempur Kaabah. Semua gajah yang ditunggangi dihalakan di kaabah tetapi gajah-gajah itu duduk dan enggan bergerak walaupun telah dipukul. Kemudian gajah-gajah itu dihalakan ke Yaman. Bagaimanapun, kesemuanya lari pulang dan menuju kea rah selatan. Dalam keadaan kelam-kabut itu, Allah yang Maha berkuasa ke atas sekalian alam telah mengutuskan sejumah burung dari laut dengan membawa batu di muncung masing-masing. Batu-batu itu apabila dilemparkan sahaja ke atas musuhnya maka, terbakarlah seluruh badan mereka sehingga hangus. Tentera-tentera Abrahah lari bertempiaran untuk menyelamatkan diri tetapi kesemuanya mati di tengah jalan. Abrahah mengalami nasib yang sama apabila badannya gugur sedikit demi sedikit sebelum mati di dala keadaan seperti dedaun yang dimakan dek ulat. Dengan musnahnya tentera Abrahah, keciintaan masyarakat Arab terhadap kaabah semakin meningkat. Peristiwa itu menggambarkan kebesaran Allah dan juga merupakan tanda bahawasanya akan muncullah seorang nabi akhir zaman nanti. Sempena kejadian bersejarah itu, menggambarkan masyarakat Arab menamakan tahun tersebut sebagai ‘Tahun Gajah’ bersempena dengan mengingati peristiwa yang amat-amat dahsyat sekali.


Semoga bibit-bibit mahabbah (kecintaan) kita terhadap Nabi Muhammad SAW akan dapat kita tingkatkan dari semasa ke semasa serta mampu mengatasi cinta kita terhadap mahluk-mahluk Allah yang ada di dunia fana ini..@_@

No comments:

Post a Comment