Kata Azimat

Kata Azimat
" Usaha itu Perlu, Doa itu Pembantu, Allah itu Penentu"... "Setiap Ilmu Yg Dipelajari perlu kepada Bimbingan Akal serta Panduan Iman Agar tidak tersasar dari Landasannya"... "Tiada tali yang paling erat selain tali silaturrahim, Tiada pintu yang pling kukuh selain pintu hati.., Tiada hutang yang pling berat selain hutang budi.., Tiada pemberian yang paling berharga selain memberi maaf"..."Allah sentiasa bersama hamba-hambaNya selagi hamba- hambanyaNya mengingatinya"... "Setiap Ujian Yang Datang Daripada Allah.., Pasti akan ada hikmahnya..,Terpulang pada diri untuk menilainya"... "The More We Learn..., The More We Know that We Are So Stupid.."......"Ukhuwah yang dibina di antara kita biarlah seperti seutas tasbih..,, ada awal.., tiada penghujungnya,,,,, dicipta untuk mengingati-Nya...dibahagi untuk cinta-Nya..,, dan diratib demi keredhaan-Nya..Ukhuwah itu umpama ikatan tasbih.. Butir-butir tasbih mewakili roh-roh yang terjalin, manakala ikatan tali tasbih mewakili ukhuwah tersebut.. Sekiranya ikatan tersebut tidak diketahui dan terputus.., maka bercerailah roh-roh tersebut dan menjadi jauh..;')

Saturday, November 29, 2025

 

Sedekah mebersihkan jiwa & mendekatkan hubungan  kepada Sang Pencipta



Hukum Bersedekah

Di antara hukum bersedekah adalah seperti berikut :

1-      Hendaklah harta yang disedekahkan adalah harta yang baik dan diperoleh dengan cara yang baik pula. Ini menuntut agar seseorang membiasakan diri mencari rezeki dengan cara yang halal dan makan makanan halal. Seseorang yang mendekatkan diri kepada Allah hendaklah memakai dan memakan hasil dari yang baik menurut Allah S.W.T. Jika tidak, maka apa yang dilakukannya hanya mendatangkan murka Allah S.W.T.

2-      Hendaklah sedekah yang disalurkan itu merupakan sesuatu di luar keperluan asas kita. Ini kerana tidak sepatutnya bagi seseorang menyedekahkan sesuatu yang diri sendiri masih memerlukannya supaya ini tidak menimbulkan perkara yang tidak diingini bagi dirinya. Kekayaan itu ada dua :

a.       Kekayaan terdapat lebihan harta yang tidak lagi menjadi keperluan asas bagi diri dan keluarganya. Jika harta itu telah melebihi keperluan asas, seseorang cenderung membiarkannya apabila dimakan orang lain. Demikian pula haiwan apabila sudah kenyang, ia cenderung tidak melarang makanan itu dimakan oleh haiwan yang lain. Sebaliknya jika lapar, ia bakal menghalau siapa pun yang memakan maknannya, meskipun itu dari haiwan jinak sekalipun

b.       Kekayaan tidak membutakan mata, iaitu kaya hati. Kekayaan jenis ini hanya dimiliki oleh orang tertentu, seperti kaum Ansar yang dipuji oleh Allah S.W.T kerana mereka mendahulukan orang lain berbanding diri mereka sendiri. Jenis kekayaan ini tidak ada batasannya. Ia bergantung kepada sejauh mana kekuatan hubungan seseorang hamba dengan Allah S.W.T di samping sentiasa mengharap kurnia Allah.

Sebaik- baik sedekah adalah menyedekahkan sesuatu yang paling dicintai. Ini dapat dilihat dengan sabda Rasulullah S.A.W tentang sedekah yang paling afdhal di sisi Allah S.W.T “adalah sesuatu yang paling berharga di sisi pemiliknya.”

Dalam satu riwayat daripada Umar disebutkan beliau pernah menghadiahkan seekor unta yang dihidungnya terdapat cincin perak. Unta itu termasuk  jenis unta paling mahal yang nilainya sama dengan 80 ekor unta. Ketika beliau ditanya, “Tuan hanya memadai memberi unta yang selainnya.” Beliau malah menjawab , “Aku ingin membuat kaum musyrikin marah,” . Dalam keadaan seperti itu, sedekah memberi kesan luar biasa di dalam jiwa, di samping menjadi bukti sejauh mana kebenaran iman seseorang kepada Allah S.W.T. “Keutamaan sedekah terletak kepada kerelaan hati dan kecintaannya kepada kebaikan bukan diukur dengan berapa banyak harta itu dikeluarkan’. Kadang-kala dengan sedekah yang sedikit, seseorang dapat meraih pahala yang setara dengan sedekah orang lain dalam jumlah yang banyak.

 Dalam satu hadis disebutkan bahawa :

Harta seseorang tidak berkurang lantaran bersedekah, sesiapa yang dizalimi oleh orang lain namun dia tabah menghadapinya maka Allah menambahkan kemuliaan baginya dan sesiapa pun yang meminta-minta pasti Allah membukakan baginya pintu kemiskinan”.

“Sesungguhnya dunia ini milik empat golongan. Pertama , seseorang yang dikurniakan harta dan ilmu oleh Allah. Dengan harta dan ilmunya itu, dia bertakwa kepada Allah dan menjalin tali silaturrahim. Dia tahu Allah mempunyai hak ke atas harta dan ilmunya itu. Inilah semulia-mulia kedudukan.

Kedua,  seseorang yang dikurniakan ilmu tetapi tidak dikurniakan harta, tetapi dia memiliki niat yang tulus. Dia berkata : “Seandainya aku memiliki harta nescaya aku beramal seperti si polan (orang pertama) dengan niatnya itu, kedua-dua pahala hamba ini sama.

Ketiga, seseorang yang dikurniakan oleh Allah harta tetapi tidak memiliki ilmu. Dia lalu membelanjakan hartanya tanpa ilmu dan tidak bertakwa kepada Allah S.W.T serta tidak menjalin tali silaturrahim. Dia juga tidak tahu Allah memiliki hak ke atas hartanya itu. Inilah seburuk-buruk kedudukan.

Keempat, seseorang yang tidak memiliki harta mahupun ilmu. Dia berkata andai kata aku memiliki harta nescaya aku akan menghamburkannya seperti yang dilakukan oleh si polan (orang ketiga). Dengan niat itu, kedua-duanya memperoleh dosa yang sama”

                                                                                                      (Hadis Riwayat Tirmizi)


Seseorang yang memiliki niat baik memperoleh kedudukan yang sama dengan orang yang memiliki harta dan mengetahui hak Allah ke atas hartanya untuk kemudian digunakan untuk menyambung silaturrahim dengan harta tersebut.

 

Orang yang berhak menerima sedekah

Orang yang berhak menerima sedekah tidak memiliki syarat-syarat tertentu. Sedekah boleh diberikan kepada orang yang berhak menerima zakat kerana hokum sedekah adalah sunatdan oleh kerananya, ia boleh diberikan kepada sesiapa sahaja. Cakupan orang yang berhak menerima sedekah lebih luas berbanding orang yang berhak menerima zakat sehingga meliputi seluruh pintu amal kebaikan seperti silaturrahim, menyantuni anak yatim, orang yang dilanda musibah, membangun masjid, sekolah, hospital, jambatan, sedekah jariahn untuk penyediaan makan dan minum, menerbitkan buku, menanam tanaman, membangun tempat tinggal bagi orang kurang upaya dan lain-lain lagi.

 


Kesan sedekah

Adapun kesan sedekah meliputi orang kaya dan miskin dengan harapan hati orang kaya menjadi besih dan suci. Firman Allah :

“Ambillah sebahagian dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari ahlak yang buruk), dan doakanlah untuk mereka , kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka. Dan ingatlah Allah Maha Mendengar , lagi Maha Mengetahui .”

                                                                                                                    (Surah al-Taubah :103)

 


Nas Al-Quran ini menckupi sedekah wajib dan sunat. Sedekah wajib hendaklah terlebih dahulu dikeluarkan dan disalurkan kepada yang berhak menerimanya. Ini mengisyaratkan sedekah memiliki kesan terhadap kejiwaan mahupun harta. Sedekah mampu membersihkan hati kedua-dua pihak. Pihak pemberi sedekah diselamatkan daripada sikap bakhil, keras hati, busuk hati di samping membangkitkan sifat rela berkorban, berjiwa dermawan dan berlemah -lembut kepada orang yang dalam kesulitan.

Sementara pihak penerima sedekah diselamatkan daripada sifat dengki dan akibat yang ditimbulkannya. Sedangkan bagi harta itu sendiri, sedekah dapat membersihkannya, sehingga cepat berkembang dan bertambah banyak. Dengan demikian, sedekah merupakan satu kaedah yang berfungsi membersihkan jiwa sekaligus harta daripada kotoran noda dan mensucikan harta... Wallahua'lam.. 

Allahumma solli ‘ala saidina Muhammad :’)

1 comment:

  1. Adapun kesan sedekah meliputi orang kaya dan miskin dengan harapan hati orang kaya menjadi besih dan suci... Sementara pihak penerima sedekah diselamatkan daripada sifat dengki dan akibat yang ditimbulkannya... Sedangkan bagi harta itu sendiri, sedekah dapat membersihkannya, sehingga cepat berkembang dan bertambah banyak... Dengan demikian, sedekah merupakan satu kaedah yang berfungsi membersihkan jiwa dan mendekatkan hubungan dengan Allah S.W.T...

    ReplyDelete