Kata Azimat

Kata Azimat
" Usaha itu Perlu, Doa itu Pembantu, Allah itu Penentu"... "Setiap Ilmu Yg Dipelajari perlu kepada Bimbingan Akal serta Panduan Iman Agar tidak tersasar dari Landasannya"... "Tiada tali yang paling erat selain tali silaturrahim, Tiada pintu yang pling kukuh selain pintu hati.., Tiada hutang yang pling berat selain hutang budi.., Tiada pemberian yang paling berharga selain memberi maaf"..."Allah sentiasa bersama hamba-hambaNya selagi hamba- hambanyaNya mengingatinya"... "Setiap Ujian Yang Datang Daripada Allah.., Pasti akan ada hikmahnya..,Terpulang pada diri untuk menilainya"... "The More We Learn..., The More We Know that We Are So Stupid.."......"Ukhuwah yang dibina di antara kita biarlah seperti seutas tasbih..,, ada awal.., tiada penghujungnya,,,,, dicipta untuk mengingati-Nya...dibahagi untuk cinta-Nya..,, dan diratib demi keredhaan-Nya..Ukhuwah itu umpama ikatan tasbih.. Butir-butir tasbih mewakili roh-roh yang terjalin, manakala ikatan tali tasbih mewakili ukhuwah tersebut.. Sekiranya ikatan tersebut tidak diketahui dan terputus.., maka bercerailah roh-roh tersebut dan menjadi jauh..;')

Saturday, April 9, 2011

Kenali Diri Kita Sebagai Hamba..!!


Renungi asal kejadian kita.

Salam Muqaddimah
Apabila kita melihat dan merenungkan kembali alam fikiran manusia dari abad ke abad, maka sangat banyak gambaran dan ungkapan tentang taraf kebahagiaan. Maka, jalan yang paling tepat ialah kembali ke jalan yang ditunjuki Allah dan meninggalkan jalan yang dibimbing oleh syaitan.
Maka jalan Allah sahajalah yang boleh membawa kepada kebahagiaan sebagaimana Firman Allah sendiri yang bermaksud :
“…….. dan kesejahteraan adalah bagi siapa yang mengikuti petunjuk.”
                                                                                               (Surah Taha : 47)
Iman adalah faktor utama yang mendorong seseorang untuk mencapai bahagia. Sebaliknya tanpa iman, seseorang tidak mungkin dapat menemukan dan mengecapi kebahagiaan sejati.
Selagi mana manusia masih belum beriman dan bertaubat kepada Allah, selama itulah hatinya resah, gelisah, cemas dan dukacita. Orang mukmin sejati merasakan iman dan taubat sebagai perhiasan yang indah dan agung dalam jiwanya, iman dan taubat tidak akan terlepas dari hatinya kerana sememangnya ia adalah sesuatu yang paling bernilai dalam diri setiap orang mukmin.
Dengan istighfar dan taubat yang bersungguh-sungguh (nasuha) dan memenuhi segala syarat-syarat penerimaan taubat, maka insyaAllah Allah akan memasukkan mereka ke dalam golongan hamba-hamba-Nya yang soleh dan mendapat ganjaran Jannatun Na’im.

Siapa Diri Kita Sebenarnya ?
Mari kita renung sendiri dalam mencari pengertian sebenarnya sebagai insan di dunia ini. Bagaimanakah asal kejadian kita dan mengapa kita dijadikan? Allah S.W.T yang mencipta kita dengan sebaik-baik kejadian, kita dijadikan dari setitik air mani dan kemudian ditanamkan ke dalam rahim perempuan, iaitu ibu kita.
Allah sahaja yang mampu memberikan kita keperluan untuk kita terus hidup di alam rahim dan memberi kita peluang yang amat berharga untuk keluar melihat dunia ciptaan-Nya ini. Allah S.W.T jualah yang mengurniakan kita dengan akal fikiran dan pancaindera yang lengkap.
Dan dengan hanya menggunakan akal yang Allah S.W.T kurniakan itu jugalah, manusia mampu menjadi raja, menteri, ahli fikir, profesor, doktor, juruteknik, pensyarah, guru, pekerja am dan lain-lain lagi. Dengan akal fikiran juga manusia telah berjaya meratakan gunung, meneroka angkasa, menyelam di dasar lautan dan manusia mampu untuk meneroka bumi dengan semahu-mahunya.
Tetapi kita tidak selama-lamanya begitu, kelak suatu masa nanti, kematian pasti akan menjemput kita kerana kita sememangnya tidak kekal abadi di dunia ini. Akhirnya kita kita pasti akan merasai mati. Kenapa tidak dilarang kematian itu?. Tidak mungkin, Tuhan mengkehendaki kita mati seperti Tuhan mengkehendaki kita lahir di dunia ini.
Kita ada kemahuan. Berkuasakah kita memenuhi dan mencapai kemahuan itu?. Bolehkah manusia mengelakkan diri daripada ditimpa kesakitan?. Pada hakikatnya manusia tidak mahu sakit tetapi sakit juga. Apabila mengalami kesakitan, manusia berharap akan cepat sembuh, kadang-kala diharapkan  sembuh seminggu, tetapi akhirnya jadi sebulan, begitulah keadaan manusia yang sentiasa tertakluk di bawah kekuasaan Allah.
Begitu juga dengan kaya dan miskin, Orang miskin hendak jadi kaya tetapi tidak juga kaya, kita memang tidak boleh lari dari kehendak dan ketentuan Allah SWT kerana ianya lebih utama dari kehendak kita.
Begitu lemahnya manusia sebagai mahluk ciptaan Tuhan. Sesudah berfikir dan membuat kesimpulan, sewajarnya manusia harus celik mata hati untuk terus merasakan kewujudan dan kemurahan dari kekuasaan Allah SWT selaku Khaliq (pencipta) kita dan sedar bahawa pada hakikatnya kita adalah merupakan hamba-Nya.
Hati yang celik akan menyedarkan akal tentang perlunya Allah SWT itu disembah dan seterusnya mengarahkan kaki, tangan, dan seluruh anggota zahir menunaikan perintah Allah dan berhenti mengerjakan larangan-Nya.
Kita sebagai manusia serta mahluk ciptaan-Nya haruslah sentiasa berfikir bahawa betapa kerdilnya kita di sisi Allah SWT. Maka dengan hal yang demikian, sudah pastinya hati kita ini akan mudah menjadi lembut serta sentiasa patuh terhadap tanggungjawab kita sebagai hamba dan khalifah-Nya di bumi ini.

No comments:

Post a Comment