Kata Azimat

Kata Azimat
" Usaha itu Perlu, Doa itu Pembantu, Allah itu Penentu"... "Setiap Ilmu Yg Dipelajari perlu kepada Bimbingan Akal serta Panduan Iman Agar tidak tersasar dari Landasannya"... "Tiada tali yang paling erat selain tali silaturrahim, Tiada pintu yang pling kukuh selain pintu hati.., Tiada hutang yang pling berat selain hutang budi.., Tiada pemberian yang paling berharga selain memberi maaf"..."Allah sentiasa bersama hamba-hambaNya selagi hamba- hambanyaNya mengingatinya"... "Setiap Ujian Yang Datang Daripada Allah.., Pasti akan ada hikmahnya..,Terpulang pada diri untuk menilainya"... "The More We Learn..., The More We Know that We Are So Stupid.."......"Ukhuwah yang dibina di antara kita biarlah seperti seutas tasbih..,, ada awal.., tiada penghujungnya,,,,, dicipta untuk mengingati-Nya...dibahagi untuk cinta-Nya..,, dan diratib demi keredhaan-Nya..Ukhuwah itu umpama ikatan tasbih.. Butir-butir tasbih mewakili roh-roh yang terjalin, manakala ikatan tali tasbih mewakili ukhuwah tersebut.. Sekiranya ikatan tersebut tidak diketahui dan terputus.., maka bercerailah roh-roh tersebut dan menjadi jauh..;')

Sunday, April 10, 2011

Renungan Untuk sekalian Muslimin.


BEBERAPA IKTIBAR UNTUK REMAJA

Siapakah yang mengeluarkan moyang kita Adam dan isterinya Hawa dari syurga? Apakah yang menyebabkan mereka dipindahkan dari negeri kenikmatan ke negeri kesusahan dan kesakitan? Apakah kejadian yang berlaku bukan kerana dosa dan maksiat?
Apakah yang menyebabkan penduduk bumi ditenggelamkan, pada zaman Nabi Nuh a.s sehingga air sampai setinggi gunung? Malah anak Nabi Nuh a.s sendiri ikut serta karam kerana tidak dapat dibantu oleh ayahnya?. Tidak lain dan tidak bukan kerana dosa dan perbuatan yang terkutuk.
Apakah yang menyebabkan umat Nabi Hud a.s (kaum ‘Ad) dipukul angin taufan yang dahsyat sehingga mereka tercampak dan mati bertebaran di permukaan bumi?. Seolah-olah seperti tunggul kurma yang tumbang, rumah-rumah mereka binasa, begitu juga ternakan dan tanaman mereka hancur dan tidak dapat diselamatkan.
Akhirnya peristiwa yang menimpa diri dan harta mereka itu menjadi pengajaran dan perbandingan kepada umat-umat dunia sehingga ke hari kiamat.

Apakah yang menyebabkan terangkat kampung-kampung kaum Luth sehingga suara salakan anjing dapat di dengar oleh malaikat di langit, lalu Allah S.W.T membalikkan mereka, iaitu bumi yang sebelah ke bawah dan sebelah ke atas, lalu mereka semua dihancurkan diikuti hujan batu turun dari langit. Kepada umat Nabi Luth a.s ini dihimpunkan berbagai-bagai bencana yang belum pernah ditimpakan kepada kaum lain sebelum mereka. Kepada saudara-saudara mereka diturunkan seksa yang serupa. Mereka ini diseksa adalah disebabkan oleh dosa dan maksiat mereka juga.
Apakah yang menyebabkan kaum Nabi Syuib a.s ditimpa azab yang berupa gumpalan awan tebal, apabila sampai di atas kepala mereka, ia mengeluarkan api yang panas?. Lalu Allah S.W.T membinasakan mereka disebabkan dosa-dosa mereka.

Begitu juga kisah Fir’aun Laknatullah yang hidup pada zaman Nabi Musa dan Nabi Harun a.s. Fir’aun terlaknat bersama kaumnya karam di lautan hingga rohnya dikirim ke neraka Jahanam. Penyebabnya kerana beliau membesar diri, takabbur, menderhakai Allah S.W.T dan melakukan berbagai-bagai maksiat.
Begitu juga dengan Qarun setelah zaman Nabi Nuh a.s telah ditimpa dengan berbagai-bagai seksa hingga mereka hancur binasa penyebabnya juga kerana mereka menjerumuskan diri dengan berbagai-bagai maksiat.

Apakah yang menyebabkan diutus Bani Israel kaum yang degil dan keras, mereka melakukan kerosakan di muka bumi, membunuh kaum lelaki, menyeksa kaum wanita dan kanak-kanak, membakar rumah, mengambil harta-benda. Kemudian mereka dibangkitkan sekali lagi setelah dibinasakan, lalu mereka tetap merosakkan apa yang mereka rosakkan, mereka tetap juga binasakan apa yang mereka mahu binasakan. Apakah yang menyebabkan diturunkan kepada mereka berbagai-bagai seksaan, pertama dengan pembunuhan dan runtuhnya negeri, kedua dengaan kejahatan raja-raja serta pemimpin-pemimpin dan ketiga dengan kuasa tuhan, maka mereka telah bertukar mereka menjadi kera  dan babi.
Daripada kisah-kisah di atas, dapat dilihat bahawa umat-umat dan bangsa-bangsa terdahulu menerima balasan dosa-dosa yang mereka lakukan. Apa yang berlaku kepada mereka mungkin berlaku kepada kita jika kita mengamalkan dosa seperti yang mereka perbuat.

Keruntuhan dan kehancuran umat akan akan berlaku jika kita mengenepikan hukum-hukum Allah S.W.T, bersikap dengan sikap seperti orang-orang fasiq dan berbuat maksiat berterusan.
Ada ketikanya kita tenggelam dengan cara hidup jahiliyah yang lari dari lunas-lunas Islam seperti budaya liar diamalkan oleh remaja masa kini seperti menghabiskan masa di tempat-tempat hiburan, mengambil dadah, minum minuman keras, berpeleseran yang mana cara hidup yang kurang sihat ini boleh merosakkan masa depan remaja itu khususnya remaja Islam yang merupakan aset paling bernilai dalam memberi kemajuan terhadap agama yang suci ini.
Lebih dahsyat daripada itu ada juga insan yang melakukan  dosa dengan perasaan megah dan bangga, seperti pesta hari jadi yang dihiasi dengan berbagai-bagai kemungkaran, mabuk-mabuk dan berdansa sampai pagi, mereka bercampur-gaul dengan remaja yang lain yang bukan muhrim mereka, tidak ingat dengan batas-batas agama yang mereka anuti.

Sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Umar Bin Al-Khattab r.a : Aku termasuk seorang di kalangan Muhajirin bersama Rasulullah S.A.W dan baginda S,.A.W menoleh kepada kami seraya bersabda : Wahai para Muhajirin, ada empat perkara yang aku minta perlindungan daripada Allah S.W.T supaya kamu tidak ditimpanya :
Pertama : Apabila sesuatu kaum melakukan kejahatan dan menheboh-hebohkan perbuatan itu, maka mereka ditimpa penyakit taun dan penyakit yang belum pernah menimpa kaum sebelum mereka.
Kedua : Apabila sesuatu kaum mengurangi timbangan, maka mereka akan ditimpa bala’ bertahun-tahun, sukar mencari bahan makanan  dan mereka dipimpin oleh pemimpin yang jahat.
Ketiga : Apabila sesuatu kaum tidak menepati janji, maka Allah S.W.T akan membalas penipuan mereka dengan menjadikan mereka banyak musuh daripada orang-orang selain mereka, lalu musuh itu mengambil barang yang ada di tangan mereka.
Keempat : Apabila  imam-imam mereka tidak mengamalkan isi Al-Quran, maka Allah akan menurunkan seksa di kalangan mereka. Keinginan untuk menjadi umat yang jauh daripada malapetaka tidak akan tercapai tanpa ada usaha ke arah itu, iaitu mengamalkan aturan-aturan yang ditetapkan oleh Allah S.W.T dan menjauhkan diri daripada segala bentuk dosa dan maksiat.
Ingatlah Allah S.W.T tidak akn mengubah nasib sesuatu kaum, jika kaum itu tidak mahu mengubah nasibnya sendiri sama ada dari segi pekerjaan, ahlak, perkataan serta pemikiran mereka yang mereka amalkan selama ini.
Contohnya di negeri Mekah sendiri. Allah S.W.T memuliakan negeri tersebut, menjadikan satu model hasanah, iaitu sebuah negeri yag aman dan tenteram, bahan makanan mudah didapati dan melimpah-ruah. Tetapi apabila penduduk memerangi Rasulullah S.A.W mereka mengingkari dakwahnya dan mengkufuri nikmat yang dianugerahkan Allah S.W.T maka Allah mengubah keadaan , daripada senang menjadi susah, ditimpakan kelaparan dan ketakutan kepada umatnya. Inilah akibatnya tindak-tanduk perbuatan mereka dan mengingkari perintah Allah S.W.T dan memerangi Rasullulah S.A.W.

Di dalam Al-Quran dinyatakan keburukan-keburukan yang dilakukan oleh orang-orang musyrik.
Allah S.W.T berfirman yang maksudnya :
Apakah mereka tidak memperhatikan berapa banyak generasi yang Telah kami binasakan sebelum mereka, padahal (generasi itu) Telah kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi, yaitu keteguhan yang belum pernah kami berikan kepadamu, dan kami curahkan hujan yang lebat atas mereka dan kami jadikan sungai-sungai mengalir di bawah mereka, Kemudian kami binasakan mereka Karena dosa mereka sendiri, dan kami ciptakan sesudah mereka generasi yang lain.
                                                                                         (Surah Al-An’am : Ayat 6)
Keengganan seseorang itu mensyukuri nikmat, akan mengakibatkan hilangnya nikmat itu. Jika seseorang hamba itu sentiasa taat kepada Allah S.W.T dan mensyukuri nikmat-nikmat-pemberian-Nya, maka sudah pastilah akan menyebabkan terpeliharanya nikmat tersebut serta akan bertambah rezeki dengan melimpah-ruah sesuai dengan kehendak Allah S.W.T.
Jika bertambah kesyukuran kita terhadap Allah S.W.T, maka akan bertambah nikmat-nikmat kurniaan Allah S.W.T kepada umat manusia. Segala aspek kehidupan umat terdahulu, mendapat perhatian orang-orang yang ingin memperolehi iktibar dan dijadikan renungan untuk menilai keadaan masa kini.

Seandainya mereka berpaling dari Allah SW.T dengan mengenepikan ajaran-ajaran Allah S.W.T serta menukar nilai yang mulia kepada nilai yang tercela, mengikut hawa nafsu dan hati mereka terpesong dari kebenaran. Maka, dengan itu kesenangan akan menjadi kesusahan. Kekayaan akan menjadi kemiskinan, kesatuan akan menjadi perpecahan, kebaikan akan menjadi keburukan, keamanan akan menjadi ketakutan, inilah azab Allah S.W.T kepada mereka yang ingkar.
Jika umat itu berada dalam kenikmatan dan kesenangan kemudian nikmat itu hilang daripada dirinya, ini menandakan mereka itu telah melakukan kemungkaran. Selain tertegah daripada memperolehi rezeki, orang membuat maksiat dan berdosa tidak akan merasa nikmat kelazatan ibadahnya
An-Nasa’I, Ibnu Majah, hmad, Abu Ya’la dan selain mereka meriwayatkan bahawa nabi Muhammad S.A.W pernah bersabda yang maksudnya :
“Sesungguhnya seseorang terhalang daripada rezeki kerana dosa yang diperbuatnya.”

Hati Yang Mati Apa Sebabnya?
Ibrahim bin Adham pernah ditanya : “Apa sebabnya doa kami tidak diperkenankan? Sedangkan Allah S.W.T telah menjanjikan bahawa orang yang berdoa akan diperkenankan-Nya?”
Ibrahim bin Adham menjawab : “Sebab hati kamu telah mati.”
“Apa yang menyebabkan hati kami mati?” Tanya mereka lagi.
Ibrahim bin  Adham  menjawab : “Kerana lapan perkara.” :
1)      Kamu mengetahui hak Allah, tetapi kamu tidak melaksanakannya.
2)      Kamu baca Al-Quran tetapi tidak mengamalkan isi Al-Quran ke dalam kehidupan
3)      Kamu katakan Cinta terhadap Rasulullah S.A.W tetapi tidak mengetahui sunnahnya.
4)      Kamu katakan bahawa kamu takut kepada kematian tetapi tidak bersedia untuk menghadapinya.
5)      Kamu mengetahui bahawa Syaitan itu musuh yang nyata bagi kamu tetapi kamu masih lagi menurut jejak-langkahnya.
6)      Kamu katakan bahawa kamu amat takut terhadap api neraka tetapi kamu sengaja seakan-akan mencampakkan diri ke dalamnya.
7)      Kamu katakan kamu amat menyukai syurga Allah tetapi tidak berusaha untuk masuk ke dalamnya.
8)      Kamu bangkit dari tempat tidur lalu kamu sembunyikan aib-aib kamu sedangkan aib-aib orang lain kamu bentangkan di hadapan kamu.
  

No comments:

Post a Comment